Lumpen v.47

Denna veckan har varit bland dom värsta i hela mitt liv, men samtidigt så bra. Nästa vecka blir det flytt till K1, närkamps utbildning, skyddsvakts utbildning samt början på ridutbildningen. Grupperna ska även ändras, sad!

Måndag: I princip hela för och eftermiddagen bestod av bakomövningar, jobbigt värre. Bakomövningarna består av lite olika men just denna dagen fick vi de värsta övningarna, förflyttningar samt färdiga till strid. Vi fick hasa, kräla och krypa med vapnet, fram och tillbaka och fram och tillbaka igen över en lerig gräsplan och i vattenfylda diken med vapnet. Det kanske låter kul, men jag kan lova att det är helt sjukt jobbigt! Vi fick även göra oss färdiga till strid genaom att maskera oss i ansiktet och sätta granris på hela hjälmen, tungt. Det mest hörda ordet denna dagen var "SKYDD" vilket innebär att man ska slänga sig på magen med vapnet riktat mot målet. Vi fick göra det extra många gånger för folk mesade och inte vågade slänga sig ordentligt. Då sa sergeandet "Det ska inte vara något jävla förspel och gull. Pang på! Ni är inte gjorda av socker" vilket var så sant så. När vi gått en lång och regnig march hem från skjutbanan fick vi veta att vi skulle marchera mer, 1,5 mil till, suck! Det visade sig dock efter bara några kilometer att det var en lögn och att vi skulle lära oss hantera en trafikolycka vilket var väldigt intressant. Efter det hade vi även sjukvårdsutbildning.

Tisdag: Även denna dagen drog vi till skjutbana. Som tur var slapp vi hasa i lera denna dagen. Istället fick vi öva trestegsprincipen som innebär att man skjuter stående, knä stående och liggande i en viss följd. Vi fick öva på fältet först och sedan i skogen. När man såg målet, herr björk (en träkubb av björk) så skulle man blindavfyra mot honom och gömma sig bakom olika föremål, tex träd och stenar. Det var faktist ganska roligt! Dock slängde jag mig med knät på en sten och kunde knappt gå efteråt, men det är sånt man får ta när man är soldat. På eftermiddagen blev det skjutning i spöregn så det gick mindre bra, man såg nästan ingenting. På kvällen blev det även denna dagen sjukvård.

Onsdag: Precis som dom andra dagarna blev det skjutbanan denna dagen med, men med mycket roligare skjutövningar. Vi fick lära oss sjukta jacktskott vilket innebär tre skott på en väldigt kort tid. det gick riktigt bra och fänriken sa att jag kanske kunde bli soldat istället för att jobba på pressbyrån i Nässjö haha. På eftermiddagen skulle jag skjuta de sista övningarna på en inneskjutbana. Det slutade inte bra... Jag skulle skjuta en övning som innebar två skott stående och sedan två liggande. När jag skulle göra övningen första gången slängde jag mig rakt ner på vapnet och slog in höger framtand så det small i hela huvuet! AJ! Jag fick gå bakom och skölja och kaptenen kollade på tanden och de sa att det inte var så farligt, så jag sköt vidare. När jag skjutit färdigt gick jag till sjuksköterskan för att jag ville få tanden kollad. Hon sa att jag skulle få en tid senare i veckan och jag fick gå tillbaka till skjutbanan. Jag hann inte vara där länge innan löjtnanten skjutsade mig tillbaka till sjuksköterskan för hon hade ringt tandläkaren och de sa att det var allvarligt att slå in tanden som jag gjort. Jag fick några hållplatser jag skulle hoppa av vid och en adress jag skulle hitta till. Lätt för mig som aldrig varit i Stockholm förut! Efter att jag gått fel kanske fyra gånger i spöregnet hittade jag till sist rätt. Där fick jag sitta i ett väntrum i 1 och en halv timma och vänta. Sedan fick jag gå in i rummet och de gav mig bedövning och drog fram tanden igen. efteråt gjorde det verkligen jätte ont och jag kunde knappt hålla mig från gråt. Jag tog mig hem via tunnelbanan, pendeltåget och bussen. När jag väl kommit hem till kassern igen vid 10 tiden tog jag värktabletter och la mig och sov.

Torsdag: På förmiddagen fick vi öva på korta raster. Det kanske låter skönt, men det är inte bara att sitta och ta det lugnt, utan man ska hinna byta strumpor med. Efter det fick vi gå till sjuksyster för att få baconfeber sprutan. Förutom att jag blev öm i armen mådde jag bra efter den, skönt. Sen hade vi övning i trafikolycka och åt middag. Kvällen bestod av skåpsvicitationer i all oändlighet på grund av att det inte var precis likadant i allas skåp. När vi väl lyckats fick vi stå mot en vägg och skämmas tills vi fick skäms upphör, ganska kul faktist. För första gången fick vi sluta lite tidigare och kunde ta på oss civila kläder, för första gången på en månad, verkligen efterlängtat! Jag gjorde även bort mig lite smått denna dagen. Vi hade fått rast för att läsa några sidor i en bok. När jag läst färdigt sidorna la jag mig i sängen för att vila lite och somnade. Sedan väckte Umit mig och jag trodde att det var dags att äta middag. Jag kläcker ur mig kommentaren "gud vad skönt det var att sova lite!" och det skulle jag inte gjort. Vi skulle nämnligen inte gå och äta, utan kapten hade kommit in i rummet ochd et var uppställning, aningen pinsamt!

Fredag: Det blev en ganska lugn och kort dag. Vi hämtade ut snödräkter, hade plutonchefens genomgång och storstädade. Vi fick sluta vid 14.00 och jag tog tåget hem till Nässjö. Var hemma runt 7 tiden och åt godis och pizza, mums.


Jag maskerad

Min käre stridskamrat Umit

Inslagen tand, aj! Det var värre än det ser ut.

Hörs nästa vecka!! // Nea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0