Lumpen v.48

Nu har ännu en vecka gått, och tiden går så sjukt snabbt! Snart är det ju jul, redan?! Skönt det iaf.

Måndag: Morgonen började med städning ute på Livgardeet för att under dagen flytta till K1 och mer frihet. Denna veckan var det jag ska var gruppchef, vilket mestadels har varit jätte kul. Stora delar av dagen var det genomgågar och skåpsstädning eftersom allt skulle plockas upp ur väskorna sen flytten.

Tisdag: Vi hade närkampsutbildning och fick lära oss lite blandat. Vi hade även mycket exercis och för dom som inte vet va det innebär så är det bland annat marschträning och olika vändningar med mera. Vi började även med skyddsvaktsutbildningen. Ridutrustningen hämtades ut och efter det fick min grupp i uppgift att sortera lås, vilket inte var den lättaste uppgiften. Vi hade ungefär 60 lås och 80 nycklar som skulle sättas ihop rätt. Det tog sin lilla tid. När vi var ute och marscherade fick vi lite tips på hur vi skulle gå av Sergeanten, "Mindre Kalle Anka, mer Star Wars". Skön kille det där.

Onsdag: Dagenfortsattes med skyddsvaktsutbildning samt vapenexercis. Vi fick lära oss hur vi skulle förflutta vapnet från armen tll axeln på ett korrekt sätt. Många blåmärken efter det kan jag lova! Jag slängde upp vapnet rakt i ansiktet en gång så fick ett litet jack i kinden. Dock var jag inte värst. En kille gjorde precis samma sak med mycket värre jack, så han fick åka och sy! Farligt med vapen och ansikten liksom. Nu har jag fått vapnet både på tanden och på kinden. Undra vad som kommer härnäs... Vi fick sluta lite tidigare för några skulle ut och orientera så det blev plugg största delen av kvällen. Vi smet en stund och käkade pizza med, för det var vi värda.

Torsdag: Även denna dagen hade vi vapenexercis. Vapen på blämärke, ajaj. Men här ska man vara hård, så det är bara att göra det. ju mer man tränar, desto mindre ont gör det. På eftermiddagen blev det en löprunda som var riktigt kul. Vi sprang bland annat i takt och skrek massa ramsor. Vi kutade även det snabbaste vi kunde upp för en jätte lång backe, det kändes i benen efteråt kan jag lova. Vi hade även lite skyddsvakts utbildning praktiskt så vi vet hur vi ska bete oss. Vi hade självklart brak med (styrka), men det har vi ju varje dag. På kvällen blev det skyddsvakts plugg för på fredagen skulle det bli prov, läskigt. Till plugget blev det godis, mums.

Fredag: Direkt på morgonen blev det skyddsvakts prov, vilket faktist gick bättre än vad jag trodde det skulle. Hoppas verkligen på godkänt! Vi hade lite olika genomgångar och efter lunch var det fredagsrutin med storstädning. Visitationen gick bra och efter en till genomgång stressade jag till tåget för att åka hem.

Denna veckan har varit en bra vecka. Kanske inte den mest krävande på grund av att vi inte behövt marschera runt i skogen med massa tung packning, men vi har ju tränat på andra sätt istället.

Nästa vecka börjar ridutbildningen vilket ska bli väldigt roligt. Vi börjar med mycket teori och veckan efter börjar ridlektionerna. Har hört massa hemska saker om hästarna redan, men är inte jätte rädd. Dels har folk blivit bitna, sparkade och avkastade. Det enda som hjälper är att vara riktigt sträng mot hästarna och visa vem som bestämmer. Hoppas jag klarar det.

Och för dom som undrar hur dete är med mig tand så kan jag säga att det är bättre. Dock är tanden lite lös vilket skrämmer mig lite. Ska till tandläkaren i veckan så får vi se vad som säger. Hoppas inte på porslinstand, suck.
 

Blåmärke

Vapen på kind, ajaj.

Lås sortering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0