PERMIS

Nu har jag kommit hem efter mina första 10 dagar inom försvarsmakten.

Måndag 26/10 åkte jag från Nässjö vid 6 tiden för att under de 10 kommande dagarna spenadera mitt liv på Livgardet. När jag kom dit skrev jag in mig och blev placerad i 3e Plutonen. Det innebär att jag under min lumpentid kommer göra drilltroppen vilket jag tror kommer bli jätte kul. Efter dagens gång fick jag veta att jag kom i första grupp. Till en början var stämningen lite spänd eftersom allt var så nytt. Det visade sig snabbt att gruppen jag hamnat i var super bra.

Tisdag 27/10 - Söndag 1/11 var bland dom värsta dagarna i hela mitt liv. Dagarna bestod av stress, träning, inventering, träning och exercis. Det mest jobbiga var stressen. Om man inte kom i tid fick man världens utskällning och mådde knappast bra efter det. Efter några dagar började man redan komma in i rutinerna vilket var skönt. Dagarna var väldigt långa. Man gick upp vid cirka 06.00 för att sätta upp håret, putsa skorna, äta frukost, bädda och städa tills det var uppställning 07.45. Om inte städningen, håruppsättningen eller skoputsen var godkänd fick man omvisitering. Sedan var det oftast BRAK. För dom som inte vet vad BRAK betyder så kan jag förklara att det står för Ben, Rygg, Axlar och Knän. Träningen var stenhård, men bra. Man känner hur musklerna växer dag för dag. Jag har till och med lyckats gå ner 1,5 kg i vikt. Kanske mest på grund av att man aldrig är still och håller igång hela dagarna. Man äter lunch undefär vid 1 och middag vid 5. Dagen slutar inte förrän 22.30. Då ska man ofta sitta och sy sent in på nätterna. Vissa gick till och med och la sig så sent som 3. Saken var den att om vi inte sydde dit märkena ordentligt skulle vi inte få åke hem i M90 uniformen och det ville alla, så ingen gav upp.

Måndag 2/11 - Onsdag 4/11 fick vi skjuta skarpt med AK5C. Det började med en massa övning med vapnet. Bland annat lärde vi oss ta isär och sätta ihop vapnet under en mycket kort tid. Där spilldes mycket blod, för vapnets delar var hårda. Vi lärde oss även olika skjutställningar, ladda vapnet mer mera. När vi skulle till skjutbanan var vi tvugna att bära på jätte mycket tung packning, men det var det värt. Gruppen hade vid denna tiden verkligen börjat öppna sig för varandra. Vi har jätte dålig humor, älskar att sjunga och skrattar mest hela tiden vi har ledigt. Jag är så nöjd! På onsdagen var det storstädning och några genomgångar. Vid 16.30 fick vi åka hem, skönt. Det skönaste med att komma hem var att man kunde äta vilken mat man ville, sminka sig och att bara ta det lugnt.

Några bra ord jag fått höra under de första dagarna var när vi plockade isär AK5C. Då sa fänriken "Inget är omöjligt, omöjligt tar bara lite längre tid" samt "Fungerar det inte med våld, använd mer våld" och det var faktist väldigt sant. Vi har även tränat mycket exercis. Bland annat har vi lärt oss enskild ställning, lystring ställ, vänster och höger om samt helt om med mera. Det är svårt till en början, men man lär sig ganska snabbt. Bland de värsta sakerna vi skulle göra under dessa dagarna var när vi skulle stå med nakna fötter i vatten utomhus och sedan värma vännens fötter i sina bara armhålor, jag hatar verkligen fötter!! Men är man soldat så är man hård, så det är bara att göra det! Vi har haft tre löppass under dagarna, jag har dock bara varit med på ett av dom för jag hade stukad fot när jag ryckte in. Nu känns foten mycket bättre och jag har konstigt nog ingen träningsverk efter all styrketräning. Kanske kommer imorgon, men hoppas verkligen inte det.

Maten på Livgardet var ganska bra. Dock hade jag ingen matlust för jag spänt mig, stressat och var nervös. Hoppas att det släpper nu när jag kommer tillbaka på söndag för mat behövs när man håller på hela dagarna.  

Nästa vecka blir en kortvecka. Kommer hem redan på fredag kväll vilket innebär att jag kan vara med på gymnastik träningen på lördag, tummen upp! Jag ska ha styrka med silver och svarta när jag kommer på träningarna nu, och det kommer göra ont kan jag lova, mohaha!

Om någon har några frågor eller vill veta något om min lumpen tid, passa på att fråga! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0