Lumpen v.5

Fältvecka 2

Måndag: Veckan började som en vanlig fältvecka med buss ut till skogen för att sedan, nästan hela dagen, ha förläggningstjänst. Vi satte upp tältet, gjorde ett vindskydd, grävde pissgrop, tillverkade tvättställ, grävde skyttevärn och en massa annat. Maten denna dagen bestod av grönpåsar. För dom som inte vet vad det är r det påsar som man fyller på med kokande vatten och låter dom stå i 10 minuter för att sedan ätas. Smakade inte super bra, men man måste ju äta upp dom ändå annars orkar man inte med dagen. Magen mår dock kasst av dom, så det var gasvarningar hela dagen för dom flesta. På kvällen hade vi genomgång på gruppskjutningar. Jag och Adler fick gå en kort utbildning på hur man gjorde som gruppchef för att styra skjutningarna. Sen fixade vi det sista i förläggningen och kröp i sovsäckarna för att sova. Jag var eldpost mellan 12 och 1 på natten, en helt okej tid.

Tisdag: Vi åkte buss till en övningsbana där vi under dagen övade och kastade skarp handgranat. Det var riktigt roligt, och lite läskigt. Det small riktigt ordentligt och skakade i kroppen av smällen. Vi åt iso-mat (vanlig mat) och efter lunchen övade vi på att täcka igen spår efter oss själva i snön. Passade på att sola lite i det härliga vädret samtidigt, mys. När korpralen kom tillbaka fick vu lära oss hur gasmasken fungarede och hur vi skulle klä oss vid gaslarm. Man skulle ha regnkläder på sig. Vi övade på att ta på oss gas sakerna tre gånger på kort tid och efter det fick vi en kort vilopaus innan vi tog bussen tillbaka till förläggningen. Där utspisade vi iso-mat och sen skulle det bli orientering, men den blev inställd. Istället fick vi marschträna, suck. Efter att ha gått i en och en halv timma fick vi dock en belöning som bestod av en 100 grams choklad kaka, sen var alla glada igen! Dock fick vi bara choklade om vi lovade att tvätta oss på kvällen, vilket vi faktist gjorde. Kallt att stå naken under värmejackan ute i snön, men man känner sig något renare efteråt. På natten slapp jag vara någon vakt, skönt.

Onsdag: Även denna dagen blev det buss till ett skjutfält där vi under dagen skulle utföra gruppskjutningar. Jag och Adler var gruppchefer och skötte rollen bra tycker jag. Skjutningarna var roliga men svåra för målen stod så långt bort, svårt att träffa då. Under pauserna övade vi på hur vi skulle förbättre skjutningarna och kommunikationen under gruppen vid skjutningen. För första gången på två månader fick vi fisk till mat, så alla var nöjda och glada. Jag fick även för mig att jag skulle äta bär. Dom smakade tyvärr mindre gott efter att varit frusna hela vintern. Efter bussresan tillbaka till förläggningen fixade vi förläggningen. Sen blev det korvgrillning med befälen, mysigt värre. Vi fick coca-cola, korv med bröd, räksallad, rostad lök och annat gott. Gillar våre befäl asså! På natten gick jag dubbelpost mellan 2 och 3, tråkigt och segt. Sen vid 04.30 gick en larmmina vilket innebar att vi fick springa ut i skyttevärnen för att skydda förläggningen. Efter att ha legat där i en timma fick vi veta att det var falskt larm. Ett rådjur hade gått emot larmmina tråden och utlöst den. Snacka om att vi var sura!

Torsdag: Direkt efter att vi legat i skyttevärnen i en timma började vi riva förläggningen eftersom det inte fanns tid till att sova mer. När vi var färdiga med det gick bussen till gaskammaren. Där fick vi först instruktioner om hur själva täthetstestet skulle utföras och sen fick vi byta om till skyddsmask och regnkläder. Väl inne i gaskammaren gjorde vi lite olika övningar för att få upp flåset och så. Som tur var läckte inte min mask så jag klarade mig helt utan tårar och kli. Några provade sedan att springa igenom kammaren utan mask. Dom stört lipade och kunde inte andas, kul. Sen blev det marsch till kassern för att ha vård av förläggning och vapen. Vi åt iso-mat utanför byggnade och städade efter oss. Vid 18.30 åkte vi tillbaka in till stan, sjukt glada på livet och att vi klarat av veckan! När vi packat upp all våra saker gick vi och köpte hamburgare och pommes, för det tycker jag vi var värda. 

Fredag: Först hade vi vicitation av matkärlen och lite annat för att kolla så sakerna såg bra ut. Sedan blev det lite vapen exercis och bajonett och efter det skvadronsuppställning. Den gick snabbt och det blev dags för plutonens timme. Där fick vi veta att vi skött oss bra under vecka, för det mesta iaf. Efter det blev det fredagsrutin med städning och efter vicitationen fick vi äntligen åka hem. Dock var mitt tåg en timma försenat, man kan j aldrig lita på sj.   

En kort sammanfattning av vecka är att den har varit riktigt bra. Jag har blivit grym på att hugga ved och skita i skogen suger veckligen. Men det är sånt man får ta när man är soldat. Jag slänger upp några bilder imorgon, för nu ska jag till pappa och käka kina mat ^^



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0