Lumpen v.3

Mycket hård och sliten vecka, men samtidigt så rolig och givande.
FÄLTVECKA1

Måndag: Vi tog med all vår packning och tog bussen ut till skogen där vi skulle tillbringa den kommande veckan. Väl ute i skogen började dagen med förläggningstjänst vilket innebär sätta upp tält, gräva pissgrov, göra tt tvättställ, göra ett skydd för packningen, gräva skyttevärn och lite annat smått och gott. När det blev dags för lunch var det min grupp som var serveringsgrupp så jag ställde upp för att dela ut mat. Det sura var dock att maten inge räckte till alla, så det blev en halv skopa gryta för min del, illa. Efter lunchen fortsatte vi med förläggningen och det gjorde vi nästen helda dagen den faktist. Det är ju ganska mycket att fixa när man ska bo där en vecka. På kvällen hade vi lektion inomhus, skönt med lite värme. Dock fick vi stå upp för annars hade alla somnat. Lektionen innehöll information om eldpost och lite annat. Efter det fick vi gå och lägga oss förvånandsvärt tidigt, tror klockan var runt 9. Då satte vi oss och mös i tältet med kvällsmålet. Rostede bröd på kaminen och drack varm choklad. Sånna tillfällen man verkligen njuter av livet måste jag säga. På natten hade jag tur och slapp sitta eldpost.

Tisdag: Vi gick upp 06.00 för att ta på oss alla kläderna och käka frukost. Frukosten bestod av slem havregrynsgröt, men man måste ju äta så det var bara att tugga och vara glad. efter uppställningen fortsatte vi gräva i skyttevärnen. För dom som inte vet vad ett skyttevärn är så är det en grop på ungefär 1,20 meters djup som man ska hoppa ner i och försvara förläggningen om det kommer ett anfall. Efter några timmar begav vi oss med march till skjutbanan för att ha lite skjutning. Marchen kändes sjukt lång och jobbig. Vi bär ju trots allt runt på minst 30 kg. När vi kom fram hade jag världens skoskav och ont överallt. Då var det dags för lunch och för en gångs skull fick vi inte gryta. Där räddades dagen! Eftersom jag var färdig med all skjutning blev det bakomövningar för min del, vilket innebar att vi skulle öva på att göra en brasa. Det gick faktist bra efter några forsök. Innan middagen gick vi tillbaka till förläggningen genom skogen, jobbig väg. Efter middagen fick vi öva på olika stridsförflyttningar och ställningar i några timmar, helt okej med tröttsamt. Sedan var det dags för en ljud och ljusförevisning så vi skulle se hur mycket man märks i skogen om man inte håller en låg ljudnivå och inte använder ficklampa. När vi sedan skulle gå och lägga oss hade vi så dåligt med ved, så vi fick hugga ved ett bra tag, sen fick vi äntligen lite sömn. Under natten var jag eldvakt mellan 2 och 3. Gick bättre att hålla sig vaken än vad jag trodde faktist.

Onsdag: Dagen började likadant som tisdagen med frukost och så. Direkt efter frukosten gick första tropp till ett skjutfält medan andra tropp åkte iväg för att bada isvak, vilket första tropp skulle göra på eftermiddagen. Marschen blev dock mycket jobbigare och längre än förväntat eftersom över sergeanten gick fel, illa. Men man får se det positivt, vi fick ju en massa extra träning! Väl framme på skjutfältet skjöt vi två och två tills målen var nere, riktigt kul faktist. Dock var det sjukt kallt på skjutbanan för det var ett öppet fält och det blåste en massa. När det var dags för lunch fick vi stress äta för att bussen skulle gå, så jag åt nog på 3 minuter, gott, inte. Sen blev det buss till isvaksbadet. När de förklarat hur allt skulle gå till var det bara att ställa sig i kön, och jag var först. Först fick man anhålla om att få hoppa i isvaken. Sen när man väl var i vattnet skulle man simma två meter till andra sidan vaken och sen tillbaka. När man hoppade i vattnet drog lungorna ihop sig så man blev jätte anfådd och kunde inte andas ordentligt hur mycket man än försökte. Därför fick man ligga i vattnet kanske 15 sekunder för att få tillbaka andningen och sen anhålla om att få komma upp. En riktigt rolig och bra upplevelse. Dock sjukt kallt att få av sig och på sig alla kläder efteråt för vi badade ju med skor och allt på oss. Man såg ju några nakna rumpor den dagen. Sen gick vi tillbaka till kassern för att äta iso mat utanför i skogsdungen. På kvällen blev det närkamp i idrottshallen. Jag var med Adler nästan hela tiden och det var kul och jobbigt. Skönt med en dusch efteråt också. Man känner sig ju inte jätte ren efter några dagar i skogen. När vi kom tillbaka till förläggningen högg vi lite ved och gick och la oss. Jag la mig dock inte förrän 12 för jag var eldpost mellan 11 och 12, helt okej tid.

Torsdag: Vid 07.20 skulle vi stå uppställda på vägen. Då skulle vi ha ätit fruskost och rivit hela förläggningen, i mörkret! Därför gick vi upp vid 04.45, tidigt som bara den, men tiden behövdes verkligen. Därefter gick första tropp till skjutbanan medan andra tropp vårdade förläggnings sakerna. Dock hade jag världens skoskav så gick nästan och grät på vägen, men är man soldat så är man så jag höll ut. När vi kom fram till skjutningen var det tre olika "hinderbanor" vi skule skjuta på. Riktigt kul måste jag säga, dock kallt och jobbigt. Satt lite och mös vid elden med, gillas. Efter lunch åkte vi in till Kungsängen och skulle vårda materiel men allt var redan gjort, så vi vårdade bara vapnen istället. När jag stog där och vårade kom löjtnandet förbi en sväng. "Snygg frilla Bruce", sa han. "Haha, tack" svarade jag. Kan erkänna att jag såg hemsk ut, och man haft bättre hårdagar än så. Senare på kvällen när vi har vapenvisitation kollar över sergeanten upp på mig med världens leende och säger "Du ser ju ut som ett penntroll" och skrattar. Jag blir helt knallröd i ansiktet och alla skrattar, inklusive jag. Efter att ha packat lite tält och träffat Johan en stund på åkte bussen äntligen hem till K1. På kvällen packade vi upp all vår packning så det kunde torka och vårdade det. Man somnade riktigt skönt i sängen sen vill jag lova!

Fredag: Förmiddagen bestod av vapen exercis. Slitna som alla var gick det mindre bra. Sen provade vi ut M87 uniformen och alla mina knappar var fel, så måste sy om alla, kul. Sen blev det mer exercis. Efter lunch hade vi plutonens timma. Det kändes skönt att höra kaptenen säga att vi hade skött oss jätte bra under veckan och att han var nöjd med oss. Sånd får man inte höra ofta. Vi fick även veta att vi ska välja gruppchefer i grupperna tills v6. Sedan var det skvadronsuppställning med majoren och efter det fredagsrutin. Efter visitationen fick vi sluta och jag gick med några och åt på Donken, behövligt!

Kommande vecka består av stalltjänst och ridning. Jag och 9 andra ska vara beredskapsgrupp eller vad det nu hette. Det innebär att om det blir larm ska vi stå färdiga med all vår packningn imon 15 minuter och rycka ut. Ska bli intressant. Nästa helg kanske jag inte skriver något här för mamma ska komma upp till Stockholm så ska vi ha en myshelg för oss själva, gillas!


Några glada typer i min grupp innan isvaks badet

Isvaken, brrrr!

Klädombyte och rumpa

Innan vi drog ut

Enerus ska bada. "Kapten, livdragon bluttanblä anhåller om att få bada isvak"


Kommentarer
Postat av: Appelqvist

Va roligt ni verkar ha haft, men själv så är jag glad att jag inte var med, äta mat på 3min lät inte så trevligt :) haha kan tänka mig att du har sovit gott i helgen! Saknar alla när man ser bilderna! :)

2010-01-24 @ 17:25:13
Postat av: LP

Du är min nya idol! Vad häftigt med lumpen.

Lycka till!!

2010-01-24 @ 19:05:33
URL: http://palmenp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0