Lumpen v.51

Nu kommer den förlorade vecka 51 som jag inte har "hunnit" skriva om. Snarare kan man läsa det orkat, för jag är lat på helgerna.

Måndag 14/12: Morgonen började med ridning och jag fick hästen Jazz. En mycket trevlig och pigg kille i lagom storlek för mig. Dom flesta hästarna är ganska stora, och då får lilla jag problem med att hoppa upp på hästen. När kapten Victor frågade vad folk skrivit i sin ridbok så frågar han mig, och innan jag hinner svara säger han "Du har ju bara ritat ett trumsolo, bra". Han är inte riktigt som han ska, men gillar honom ändå. Efter rindningen var det lunch och efter det blev det ett ordentligt löppass med fänriken. Vi sprang upp och ner flera gånger för värsta mördarbacken så det smakade blod i munnen. Enligt fänriken var det bara träning som gav blodsmak i munnen som fungerade, så jag lyckades visst ganska bra där. Efter det blev det plutonens timma. Vi fick även jätte fina snödräckter som vi skullöe ha ute i fält så vi skulle vara kamoflerade i snön. Ser snarare ut som mumintroll tycker jag. På kvällen gick jag och några i min grupp lucia i snödräckterna för att lätta upp stämmningen, riktigt kul.

Tisdag 15/12: Förska fältdygnet. Dagen började med buss ut i skogen för att sedan gå några hundra meter in i skogen och bygga förläggningen. Jag fick bara två vapen för en kille var borta, och det lyckades jag mindre bra med. Det första jag gör är att ramla på isen på vägen och blir sittande på rumpan med en stor packning på magen, en på ryggen och ett vapen i varje hand. Lätt att ta sig upp då liksom! Efter lite hjälp gick det bra iaf. Dock ramlade nog minst 20 till innan vi kommit fram, kul. När vi väl kommit fram anmälde jag mig frivillig till att gräva skithål, vilket gick ganska bra. Resten satte upp tältet. Resten av dagen grävde vi pissgropar, skyttevärn, fixade i förläggningen, gjorde tvättställ och massa annat. På kvällen fortsatte vi med skyttevärns groparna för att hålla oss varma för så fort man satt still så frös man halvt sönder. Vi grillade även korv, 55 stycken runt en eld, mindre kul, men faktist ganska mysigt. När vi väl skulle gå och lägga oss fick jag veta och jag skulle gå runt ute i snön en timma mitt i natten, usch, men men. Sånt är livet!

Onsdag 16/12: Vi vaknade 06.00 med riktigt ont i kroppen efter att ha sovit på "granris" hela natten. Saken var den att det inte var granris, utan snarare hela granar med stockar. Mindre skönt. Vi packade ihop alla våra saker och åt frukost i det vita. Det var hur mycket snö som hellst överallt, liknade narnia faktist. När vi var färdiga med det började vi packa ihop föärläggningen. Det gick förhållandevis bra. Efter det gick vi mot skjutbanan för att vara där hela dagen och skjuta PEK. Jag började med övning 16 och 17 och klarade dem direkt. Sen fick man sitta vid en eld och värma sig lite. Sen lunch. Sedan PEK igen. Då sköt och övning 20 och 21 och klarade öven dom ganska snabbt, skönt. Efter det marcherade vi tillbaka till Livgardet för att ha förläggningstjänst. Det innebär att vi gör rent alla saker efteross så de inte är slutsiga och går sönder till nästa gång vi drar ut i skogen. Riktigt skönt att få komma in i lite värme men mindre kul att se sig i spegel,m sjukt sliten. När vi var färdiga gick bussen tillbaka in till K1 och där gjorde vi rent våra saker tils sent. Sen somnade man riktigt gott i sängen.

Torsdag 17/12: Även denna dagen var vi ute i Kungsängen, men vi slapp vara ute hela dagen. Vi gjorde skyddsvaktsprovet i en simulator och när vi var klara med det fick vi prova ut m87 uniformen. Inte för att jag passade så bra i den, men det gjorde många andra. Ska bli kul när vi får börja använda den istället för våra vanliga militärkläder när vi åker hem. Vi fick även prova ut basker, men fick den tyvarr inte. Löjtnanten sa att det var bäst att han tog hand om den så länge, suck. När vi sen åkt tillbaka till K1 bestämde vi oss för att dra ut och käka pizza, för det var vi värda efter fältdygnet. Somnade sen tidigt, man blir ju sliten några dagar efter fält.

Fredag 18/12: Vi gick upp 04.00 för att äta frukost och sedan bege oss till armemuséum och en march mot slottet. Där gick vi på julotta med hela 4 skvadrot och några MP, trevligt. När vi åkt tillbaka till K1 fick vi fika och sen var det massa tävlingar nere i ett ridhus.l Dock gick det mindre bra för 4 skv, men det är sånt man får ta. Bättre lycka nästa gång liksom. Efter städningen slutade dagen óch vi fick ett välförtjänat jullov! Kvällen spenderades först hemma hos Graf, lite förfest och en massa snack. Kul att få veta en massa hemligheter om folk. Sen drog vi ut. Det blev Victoria vid Kungsträdgården. Hade jätte kul hela kvällen och kom inte hem igen förrän sent.

Lördag 19/12: Shoppade på stan med Adler, Gustavsson och Ekström. Hittade en tröja och lite julklappar, brabra. Sen tog jag tåget hem.


Lucia på K1. Jag var Brucia med plastpåse på huvudet och dom andra var mina tärnor.

Adler och jag på kvällen runt elden. Ser ju faktist ganska nöjda ut.

Vapenvård på Livgardet. Sliten, o ja!

Utgång med första grupp. Ni är så himlans bra allihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0