Morgondagens mat

Imorgon ska jag göra fisksoppa till mamma till lunch.
Hittade ett recept jag tyckte lät intressant så jag lägger upp det här så jag hittar det imorgon.
Funderar på att prova kola receptet också, men det får vi se först imorgon.
Ska måla imorgon också, och det tar en massa tid. Idag tog det 4 timmar, för två väggar, suck...

Saffransdoftande fisksoppa

Du behöver (4 personer)

  • 800 g fiskfiléer, av olika sorter,
    förslagsvis lax, torsk, sej, kolja
  • 150 g skalade räkor*
  • 1 purjolök
  • 1/2 liter fiskbuljong, räkfond* eller hummerbuljong (tärning eller fond)
  • 2 1/2 dl vitt vin (alternativt citronvatten)
  • 2-3 dl grädde
  • 1 dl crème fraiche (kokbar)
  • 1 pkt saffran
  • vitlök
  • svartpeppar
  • Örtkryddor så som timjan, basilika
  • olivolja

Gör så här

Om du använder fryst fisk, tina den varsamt, dela fisken i lagom stora bitar för soppan.

Strimla purjolöken och fräs den tillsammans med vitlöken i smör eller olivolja i en gryta.

Tillsätt salt, kryddor, buljong, vin, grädde och crème fraiche och låt sjuda ca 10 minuter.

Lägg i fisken, koka upp och sjud 5 minuter- låt inte fisken koka sönder. Tag grytan från värmen och lägg i räkorna. Låt soppan dra ett par minuter.

Servera gärna med nybakt bröd och vitt vin.

Mjuk kola

100 gram smör

2 dl socker

4 msk vetemjöl

1 dl sirap

Penslar ett bakplåtspapper med lite olja och lägg det på en plåt.Blanda alla ingredienser utom ingefära  i en kastrull och värm under omrörning. När den börjat bubbla ska den koka i fem minuter. Rör om ordentligt och häll sedan upp smeten på plåten.Låt svalna en stund och klipper därefter kolan i lagom stora bitar


Kommentarer
Postat av: Adler

Det var den fisksoppan jag gjorde för några veckor sedan, MUMS !!! :D

2010-11-24 @ 18:24:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0