Focaccia bröd

Jag och mamma var lite kreativa och bakade focaccia och gjorde grönsakssoppa. Blev jätte gott! Här är receptet om du vill prova, smidigt och gott.

Ingredienser:

25 g jäst
2,5 dl vatten (37º)
1 tsk honung
1 msk olja
1 tsk salt, gärna flingsalt
6,5 dl vetemjöl special ´
1 msk olivolja (till pensling)

Gör så här

Rör ut jästen i det ljumma vattnet i en bunke. Tillsätt honung, olja, salt och nästan allt mjöl och arbeta kraftigt ihop till en smidig deg. Tillsätt eventuellt lite mera mjöl, degen ska släppa från bunkens kant. Eller blanda allt i en degblandare och knåda väl. Låt jäsa övertäckt i bunke 30-40 minuter.

Kavla ut degen direkt på plåten, så att den nästan täcks. Gör några gropar i degen med tummen och pensla på rikligt med olivolja.

Strö gärna på lite nötter, fetaost, soltorkade tomater, rosmarin eller liknande. Man kan ta lite vad man själv vill ha.

Jäs ca 15 minuter. Värm ugnen till 225º. Grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter.


Ät! :) Bilden har jag tyvärr snott, men det såg ut ungefär såhär.
Får ta och göra ett till snart så jag kan visa hur mitt ser ut.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0